Zoeken

Wat is Google Drive?

Samenwerken in de cloud was nog nooit zo fijn

Google Drive: jouw veilige en handige plek voor het opslaan, delen en beheren van al je bestanden, overal en op elk apparaat.

1.000+ tevreden klanten

AI-gestuurde cloudopslag om naadloos bestanden te delen en beter te kunnen samenwerken.

Jullie server in de cloud

Servers vergen veel onderhoud. En geld. En tijd. Vaak zijn ze niet eens zo heel snel, waardoor jullie niet op tempo door kunnen blijven werken.

Google Drive, onderdeel van Google Workspace, vervangt de klassieke fileserver. Voortaan staan al jullie bestanden altijd op een veilige manier opgeslagen, op één centrale plek waar jullie overal en altijd bij kunnen. Bovendien is een Google Workspace-abonnement standaard inclusief 30 GB gratis opslagruimte.

Mocht dit niet voldoende zijn, dan is er uiteraard de mogelijkheid om eenvoudig uit te breiden naar meer GB.

Bekijk het filmpje over wat je kunt met Google Drive ♥️

Een gedeelde Google Drive

De veiligheid van Google Drive

Nee, Google verkoopt jullie data niet. Bestanden (zoals Documenten, Spreadsheets, en Formulieren) zijn 100% veilig. Bestanden kunnen worden gedeeld met klanten, waarbij jullie zelf bepalen of zij ook aanpassingen mogen maken. 

Jullie hebben de volledige controle over jullie bestanden. Het voordeel van bestanden delen, is dat er geen bijlage meer hoeft toegevoegd te worden aan een mail of Chat. Enkel een link hoeft gedeeld te worden.

Waar jullie ook zijn, er is altijd toegang

Het nieuwe werken is de toekomst en steeds meer bedrijven vinden het fijn als hun werknemers altijd en overal toegang hebben tot de bestanden. 

Thuis, onderweg of op kantoor, met Drive is het altijd toegankelijk. Zoals jullie gewend zijn van Google werkt ook deze tool op ieder apparaat. Kortom, of jullie nu aan de slag willen op een smartphone, tablet of computer: het werkt gewoon.

Hoe werkt de Drive van Google

Verschil Microsoft fileserver met Google Drive

Drive is de ‘Dropbox’ van Google. Het werkt in grote lijnen hetzelfde: je hebt een stukje schijfruimte op het internet die je kunt synchroniseren met je desktop.

De verschillen tussen de fileserver van Microsoft en Google Drive zitten hem vooral in het uiterlijk. Maar qua werking is en blijft het een programma om bestanden te beheren.

Microsoft One Drive

Google Drive

Veelgestelde vragen:

Google Drive is de cloudopslagdienst van Google waarmee gebruikers bestanden kunnen opslaan, openen, delen en samenwerken vanaf elk apparaat. In een zakelijke context via Google Workspace biedt deze tool een professionele opslag met beheer- en beveiligingsmogelijkheden.

Google Drive is gratis voor iedereen met een Gmail-account (15 GB gedeeld). Voor zakelijk gebruik is een Google Workspace-abonnement vereist, waarmee bedrijven extra opslag, beveiliging en beheermogelijkheden krijgen.

Gratis DriveDrive via Google Workspace
15 GB opslag (gedeeld)30 GB tot 5 TB+ per gebruiker (afhankelijk van abonnement)
Geen beheermogelijkhedenAdminconsole met beleid, toegang en DLP
Alleen persoonlijke opslagGedeelde drives voor teams
Beperkte support24/7 ondersteuning
Geen compliance-optiesISO, GDPR, auditlogs, retentiebeleid

Gedeelde Drives zijn onderdeel van Google Workspace. In plaats van bestanden onder een individuele gebruiker op te slaan, worden ze beheerd op teamniveau. Hierdoor blijven bestanden altijd beschikbaar voor het team, ongeacht personeelswisselingen.

Zeer veilig! Voor bedrijven biedt de tool het volgende:
  • Versleuteling in rust en tijdens transport (AES 256-bit / TLS)
  • Beheer van toestemmingen en toegangsrechten
  • Optionele 2-stapsverificatie
  • Activiteitenlogs en audittrail (vanaf Business Plus)
  • DLP (Data Loss Prevention) en contextgevoelig delen (vanaf Enterprise)

Ja. Met de Google Drive desktop app (Drive for Desktop) kunnen bestanden worden gesynchroniseerd met lokale schijven, en met de juiste instellingen kun je ook offline toegang krijgen tot documenten via de browser of app.